Tips voor het organiseren van de ‘thuisschool’

 
  • Besef dat je geen “leraar” bent in de ogen van je kinderen. Je bent vader, moeder, opa …
  • Let op. Thuis “leren” is anders dan op school. Probeer dus niet een klassieke school te imiteren.
  • Probeer een leer- of studiehoek in te richten in een gemeenschappelijke of aparte ruimte. Reserveer die ruimte voor de leermomenten. In die ruimlte: geen afleiders zoals een onnodige laptop, televisie, telefoon; tenzij die gebruikt wordt om net het leerproces te activeren.
  • Bij jonger dan 10 jaar is het beter dat je hen aan het werk ziet. Vanaf 10 jaar kunnen ze zelfsatndig werken, maar je ken t je eigen kinderen best … zorg ervoor dat ze regelmatig rapporteren wat ze aan het doen zijn.
  • Onderhandelen kan, maar niet voor alles. Kinderen zullen willen onderhandelen over wat ze wel en wanneer doen. Maak een onderscheid tussen wat “essentieel” is voor die dag en dat moment en wat vrije studietijd is.
  •  Werk een strak schema uit. Start elke dag op hetzelfde moment en stop op het zelfde moment. Dat geeft structuur, ruust en maakt het voor de kinderen helder.
  • Voorzie – net als op school – pauzes.
  •  Let op variatie in een “schooldag” thuis: Strakke lestijd, vrije tijd, spelen buiten, lezen. Vermijd dat alles “schermtijd” wordt.
  • Het is belangrijk dat kinderen ook kansen moeten krijgen om zich voor een tijdje op zichzelf terug te trekken.
  • Zorg ervoor dat ze contact houden met vrienden; geef hen dus commiunicatiemogelijkheden als was het maar via een telefoonbericht, een whatsapp, doorheen de afsluitingsdraad van de tuin …
  • Zie “leren” niet alleen iets dat afhangt van wat de school naar voren schuift. Ook helpen opruimen, koken, de was opplooien, de wagen stofzuigen, poetsen, ordenen, de tafel zetten, … Door thuis te leren zullen kinderen onderkennen dat een huishouden ook “werk”. Door mee te helpen leren ze dit ook te waarderen.
  • Activeer kinderen door zelf ook te leren; timmer een vogelhuis, knutsel een kasteel in elkaar met verpakkingsdozen, een fietsband herstellen, knutsel, tuinier en doe dat met hen samen.  Haal desnoods de vakantietent boven en zet die op in de tuin als “vakantieplek” na de lesmomenten.